co to jest biznesplan

Co to jest biznesplan? Jaka powinna być struktura biznesplanu?

Dofinansowania to ważny element, który pozwala stworzyć i rozwinąć każde przedsiębiorstwo. Aby jednak otrzymać dodatkowe pieniądze z różnego rodzaju państwowych instytucji, wymagane jest przedstawienie odpowiedniego dokumentu, jakim jest biznesplan. Odpowiednio przygotowany plan biznesowy może zagwarantować otrzymanie dotacji oraz pomaga w rozwoju firmy. Czym jest biznesplan? Jak dobrze go przygotować? O wszystkim przeczytasz w poniższym artykule. 

Czym jest biznesplan i  jakim celu się go przygotowuje?

Biznesplan to szczegółowy dokument opisujący planowane działania biznesowe w celu osiągnięcia określonych celów. Zwykle biznesplan jest tworzony przez przedsiębiorców lub menedżerów przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, w ramach działań restrukturyzacyjnych, lub rozwijających istniejącą firmę. Jego przygotowanie jest konieczne niezależnie od tego, jaką działalność chcesz prowadzić, nieważne czy będzie to sklep, czy np. budowa myjni bezdotykowej

Biznesplan zawiera informacje na temat:

  • Celów biznesowych
  • Strategii marketingowej
  • Analizy rynku i konkurencji
  • Planów finansowych
  • Organizacji przedsiębiorstwa

Jest to dokument, który pozwala przedsiębiorcy lub menedżerowi lepiej zrozumieć własną działalność gospodarczą i pomaga zidentyfikować kierunki rozwoju, a także służy do uzyskania wsparcia finansowego od inwestorów lub instytucji finansowych.

Biznesplan stanowi również narzędzie do monitorowania postępów i zmian w planowanej działalności gospodarczej oraz służy jako punkt odniesienia do oceny osiągniętych wyników w przyszłości.

Jak powinna wyglądać struktura biznesplanu?

Biznesplan nie ma jednej konkretnej budowy. Sposób jego sporządzenia jest zależny od samego przedsiębiorcy, jak i od wymagań instytucji, której będzie przedstawiony. Niezależnie jednak, czy przygotowujesz go wyłącznie dla siebie, by poprawić działanie firmy, czy w celu uzyskania dotacji warto się przyłożyć. Zazwyczaj, dokument ten posiada kilka stałych punktów, które przedstawimy w kolejnych paragrafach. 

co to jest biznesplan

Działalność firmy

W tym miejscu powinien znaleźć się bardzo szczegółowy opis prowadzonej działalności. Zarówno jej główna gałąź, jak i odnogi, w które planuje ukierunkować działalność przedsiębiorca. Dodatkowo w planie przedsięwzięcia mogę znaleźć się takie informacje jak:

  • Motywy założenia firmy
  • Co wyróżnia dane przedsięwzięcie
  • Jaka jest przewaga konkurencyjna 
  • Potrzeby finansowe 

Zespół

Ten paragraf w strukturze biznesplanu przeznaczony jest do opisania kadry zarządzającej przedsiębiorstwem. Należy wypisać w nim m.in. jakie kompetencje posiadają osoby mające kluczowe znaczenie dla firmy. Warto tu również wymieniać największe osiągnięcia tych osób, tak aby, jak najlepiej wykazać ich przedsiębiorczość. 

Misja i cel działalności 

W dokumencie, jakim jest biznesplan, powinno znaleźć się również zagadnienie takie jak misja i cel przyszłej działalności. Może wydawać się to dość trudne do opisania, jednak jest to dość kluczowy fragment całości. W tym miejscu najlepiej skupić się na korzyściach, jakie może zyskać potencjalna grupa docelowa firmy. Mile widziane są takie określenia jak rozwój technologiczny, wsparcie innych przedsiębiorstw itp.  

Charakterystyka przedmiotu 

Działalność przedsiębiorstwa to zawsze oferowanie produktów lub usług i właśnie do tego zagadnienia odnosi się ten paragraf. W celu uzyskania finansowania inwestycji należy dokładnie opisać, co będzie przedmiotem działalności oferowanym potencjalnym klientom. Opis produktu powinien być bardzo szczegółowy. Zamieścić w nim trzeba odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Co to jest
  • Do czego służy
  • Jak można to wykorzystać

W tym miejscu powinien znaleźć się również opis grupy docelowej, do której kierowany będzie produkt lub usługa. Jak również to, w jaki sposób można będzie dystrybuować go i dostarczać do klientów.

Analiza rynku

Analiza sytuacji rynkowej powinna zawierać informacje o tym, czym charakteryzuje się dany rynek. Ważne jest to, jakie są możliwości i dynamika jego rozwoju. Powyższy paragraf powinien zawierać również informacje o wielkości i jakości konkurencji z dokładnym wyszczególnieniem bezpośrednich rywali. Nie można pominąć też wzmianki o dostawcach. 

Harmonogram działań marketingowych 

Cele marketingowe i sprzedażowe to jeden z najważniejszych punktów sporządzanego biznesplanu. Przed przygotowaniem tego punktu dobrze sprawdź sytuację na rynku i przeanalizuj, jakie są możliwości Twojej firmy. Dokładnie opisz to, jakie działania chcesz podjąć w celu pozyskania klientów. W planowaniu działań weź pod uwagę istniejące uwarunkowania rynku.

Mocne, jak i słabe strony pomysłu biznesowego

Opis słabych, jaki mocnych stron, nazywany jest również analizą SWOT. Opisanie mocnych i słabych stron pomysłu na biznes jest ważnym krokiem w określeniu opłacalności. Może pomóc w identyfikacji potencjalnych pułapek i możliwości rozwoju. Aby dokładnie ocenić pomysł, należy przyjrzeć się zarówno jego zaletom, jak i wadom:

  • Mocne strony mogą obejmować unikalną ofertę produktów lub usług, dobre badania rynku, konkurencyjne ceny lub dostęp do zasobów.
  • Słabe strony mogą obejmować ograniczone zasoby finansowe, brak znajomości branży, trudności w uzyskaniu lojalności klientów lub konieczność ciągłego wprowadzania innowacji.

Przyglądając się obu stronom równania, będziesz mógł podjąć świadomą decyzję, czy pomysł na biznes ma wystarczający potencjał, by warto było go realizować.

Plan rozwoju firmy i analiza finansowa

Nic nie jest tak ważne, jak wizja rozwoju firmy. Stanie w miejscu i brak celów na przyszłość to pierwszy krok do upadku firmy. Z tego względu należy właśnie dobrze przemyśleć to, w jakim kierunku chcesz, żeby poszła Twoja inwestycja. Oprócz tego zwróć uwagę na to, w jaki sposób będziesz finansować działalność oraz jakie wyniki finansowe planujesz uzyskać. 

Czy warto zlecić przygotowanie biznesplanu profesjonalistom?

Jeśli czujesz się na siłach i posiadasz doświadczenie w tworzeniu przykładowych biznesplanów, możesz to zrobić samemu. Jednak biznesplan jest dokumentem, który ma ważną rolę dlatego, jeśli nie jesteś pewien czy podołasz, warto zlecić to kompetentnym osobom.

Profesjonalista może dostarczyć cennych spostrzeżeń na temat trendów rynkowych i prognoz finansowych, które pomogą uczynić Twój biznesplan bardziej efektywnym. Dodatkowo może on pomóc w upewnieniu się, że wszystkie istotne informacje zostały zawarte w dokumencie i że jest on profesjonalnie przedstawiony. Ostatecznie to, którą opcję wybierzesz, zależy od Twoich indywidualnych potrzeb i celów.

Biznesplan i jego zalety w prowadzeniu firmy – Podsumowanie 

Biznesplany są niezbędnym elementem prowadzenia udanego biznesu. To dokument, który określa cele, strategie i zasoby firmy. Szczegółowo opisuje jej misję, rynek docelowy, przewagę konkurencyjną, prognozy finansowe i strukturę operacyjną. Posiadanie go sprawi, że firma będzie przygotowana na wszelkie zmiany rynkowe. Dodatkowo dobrze napisany plan pomaga zabezpieczyć wsparcie finansowe od potencjalnych inwestorów, ponieważ pokazuje, że cele firmy są realistyczne i osiągalne. Ostatecznie, posiadanie ustrukturyzowanego biznesplanu może pomóc w osiągnięciu długoterminowego sukcesu każdej firmie.

Dobry biznesplan będzie potrzebny niezależnie od tego, w co chcesz zainwestować. Jeśli więc szukasz dobrego pomysłu na biznes, dobrym pomysłem może być np. budowa myjni bezdotykowej. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak otworzyć własną myjnię i osiągnąć wysoki dochód pasywny? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy Ci pomóc.

Wpisy, króre mogą Cię zainteresować
Podziel się tym!
Paweł Karcz
Autor artykułu
Zajmuję się rozwojem sieci myjni Redconst, więc znam proces budowy od samych początków, biznesplanu i projektów, aż po wykończenie i zasady funkcjonaowania zyskownych punktów. Chętnie dzielę się z Tobą swoją wiedzą.
Pobierz ebooka

Odbierz bezpłatnie ebooka i nie popełnij błędów, które mogą zaszkodzić Twojej myjni bezdotykowej. Wskazówkami, o których warto wiedzieć przed zbudowaniem pierwszej myjni dzieli się Marcin Orlik.

Bądźmy w kontakcie!

Chcesz zbudować nowoczesną myjnię?
Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o szczegółach.

Paweł Karcz

Dyrektor Rozwoju Marki

Monika Pasterak

Biuro Obsługi Klienta

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Zobacz politykę prywatności.